memperdaya wanita berjilbab

Sebentar tadi aku tgk Program : Selami Jiwa Dato' Dr. Fadzilah Kamsah. Beliau berbicara mengenai tudung. Persoalannya, adakah tudung itu sekadar fesyen atau tuntutan agama. Bagi korang camne? Aku pun kadang-kadang terpikir gak pasal benda ni. Yer la mana taknya sekarang ni kita boleh tengok macam-macam gaya tudung ada. Tapi yang peliknya, perempuan ni bertudung tapi masih lagi buka aurat.

 Haaa camne tu. Maksud aku diorg still pakai menjolok mata macam pakai tudung tapi pakai skirt. Pelik kan. Korang bayangkan la sendiri camne. Bagi aku, bertudung itu satu hidayah dari Allah kepada kaum Hawa untuk menjaga auratnya tidak kira bila dan di mana sahaja dia berada. Tapi kaum Adam pon janganlah sombong sangat cakap yang tak pernah bukak aurat. Tepuk dada tanya selera. Eh! btul ke peribahasa aku? Ntah la. Bantai je. Baca hadis kat bawah ni...

     'Jika salah seorang kamu mengahwinkan hamba lelakinya kepada hamba perempuannya atau kepada pekerjanya, maka janganlah hamba perempuan itu memandang kepada sesuatu dari ‘auratnya (‘aurat tuannya). Maka sesungguhnya apa yang di bawah pusat sehingga lututnya adalah ‘aurat." (Hadis Riwayat al-Baihaqi)

     'Aisyah meriwayatkan, bahawa saudaranya iaitu Asma' binti Abu Bakar pernah masuk di rumah Rasulullah S.A.W dengan berpakaian jarang sehingga nampak kulitnya. Kemudian beliau berpaling dan mengatakan: "Hai Asma'! Sesungguhnya seorang perempuan apabila sudah datang waktu haid, tidak patut diperlihatkan tubuhnya itu, melainkan ini dan ini - sambil ia menunjuk muka dan dua tapak tangannya." (Hadis Riwayat Abu Daud)

Haaa. Kaum Adam pon janganlah sombom sangat kata xpernah bukak aurat kan. Sbb aku sendiri pon pernah. Hihihi. Tapi bila dah tutup tu janganlah pulak tiru gaya pompuan. Tgk la macam dia kat bawah ni...

dear :penulis
salam kenal saya untuk wanita bertudung from malaysia 


cantiknya wanita bertudung,cantik juga adabnya
wahai kawan-kawan sentiasalah kita berazam menjadi lebih baik dari hari ini.kepada wanita , pakailah tudung yang menutupi dada anda.apa guna pakai tudung tapi masih kumpul dosa?memang manusia tidak boleh dipisahkan dengan dosa tapi berusahalah untuk tidak melakukannya berulang kali........ingat selalu ye!!!!!!!!
dear yani

Kenyataanya kalo wanita (cewek) berjilbab itu lebih di hormati dan dihargai sama pria (cowok), para pria juga akan bersikap lebih sopan kepada mereka. Karena cewek (wanita) yang memakai jilbab berarti menutupi aurat dan juga keindahan tubuhnya dari pandangan pria (cowok) "nakal" yang suka menggoda dan bahkan terkadang ingin menyentuh'nya.

Tapi ada beberapa persepsi tentang wanita berjilbab menurut gue yang rada kontroversional, seperti:

* Style Wanita Berjilbab
Sekarang emang udah banyak Style atau gaya pakaian wanita berjibab yang ngikutin mode, terlihat lebih cantik, dan pastinya gaul. Walaupun kadang gue suka bingung, ada aja cewek berjilbab yang memakai pakaian agak ketat gitu. Mungkin biar dibilang nge'trend atau gaul, tapi kalo make baju yang rada ketat gitu berarti kan masih memperlihatkan aurat'nya?

* Gaya Pacaran Wanita Berjilbab
Ngomongin gaya pacaran remaja jaman sekarang, Cewek 'Wanita' Berjilbab mungkin gak jauh beda sama cewek yang ga make jilbab. Mulai dari foto, tempat pacaran, waktu pacaran, cara pacaran'nya, de el el. Hal ini sering kita lihat sendiri lah.

* Foto Wanita Berjilbab
Nah, tentang Foto cewek berjilbab juga sering rada kontriversi sama imej wanita berjilbab itu sendiri, salah satunya yang sering gue liat dari Foto-foto cewek berjilbab di Facebook. Kadang gue liat di foto profile facebook memakai jilbab, tapi di album foto'nya ada yang menampilkan foto-foto mereka saat gak memakai jilbab. ...???
Itu sedikit hal-hal yang bertolak belakang dengan imej wanita berjilbab, walaupun itu urusan dan hak mereka. Tapi harusnya kan kalo udah berkomitmen memakai jilbab, berarti ga boleh memperlihatkan foto, keadaan'nya saat ga make jilbab, dan juga mengikuti hukum wanita berjilbab menurut syariat islam.??

Gue salah satu cowok yang mengagumi Wanita Berjilbab, karna menurut gue mereka lebih terlihat sebagai sosok wanita (cewek) yang solehah, sopan, menutupi 'aurat' keindahan tubuhnya kecuali untuk suami. (Gue juga punya keinginan punya istri yang solehah dan memakai jilbab. :) )
Facebook CommentsShowHide