-->

tips memeprcepat koneksi internet

1.Guna pelayar(browser) yang betul-betul sesuai
 Kebanyakan orang masih menggunakan Internet Explorer, walaupun ia bukanlah pelayar terpantas di luar sana. Jika anda seorang pengguna Internet yang aktif, anda boleh untuk memeriksa pelayar yang lain, seperti Chrome, Firefox, dan Opera untuk melihat yang terbaik untuk jenis sambungan dan konfigurasi perkakasan anda. Sebagai contoh, Chrome adalah baik untuk komputer yang rendah pada RAM, kerana ia tidak menggunakan banyak memori seperti  Firefox dan IE.

2. Melaraskan tetapan router
Jika anda menggunakan router, anda mungkin boleh mempercepatkan internet dengan melaraskan tetapan router. Terdapat terlalu banyak router untuk memberi panduan tertentu. Hanya check manual untuk perkara-perkara yang boleh dilakukan untuk meningkatkan prestasi atau anda boleh gunakan Google untuk mencari jawapan untuk router anda.

Sebelum anda melakukan apa-apa pelarasan, jarak dengan router juga mempengaruhi semasa menggunakan internet Menjadi terlalu jauh daripadanya boleh membuat sambungan benar-benar perlahan dan tidak stabil.

Satu lagi perkara yang anda harus cuba sebelum menukar sebarang tetapan untuk memulakan semula router anda. Kadang-kadang tindakan mudah ini secara mendadak boleh mempercepatkan sambungan Internet

 3.Menghalang capaian yang tidak dibenarkan
Jika anda menggunakan sambungan internet wayarles, pastikan anda tidak berkongsi dengan seluruh kejiranan. Lebih ramai orang yang menggunakan sambungan anda,maka  perlahanlah ia untuk anda. Jadi, di setkan kata laluan WEP untuk menghentikan pengguna yang tidak dibenarkan daripada menggunakan sambungan Internet anda.

 4.Mengawal penggunaan bandwidth anda

Terdapat banyak aplikasi yang akan menggunakan bandwidth anda di latar belakang, seperti Windows Update, Windows Live Messenger, Skype, real player, update Adobe Reader, dan perisian lain yang seumpamanya. Kebanyakan mereka biasanya bermula secara automatik apabila anda log masuk ke Windows dan menyambung ke Internet.. Ini bermakna bahawa program-program ini menggunakan jalur lebar anda apabila anda tidak menggunakan mereka.
 Jika kelajuan sambungan Internet anda jatuh tiba-tiba tanpa alasan yang jelas, periksa komputer anda untuk malware dan spyware. Perisian yang berniat jahat sering menggunakan sambungan internet anda untuk menghantar maklumat kepada pemaju.

5.Melakukan penyelengaraan asas terhadap PC anda
Jika komputer anda adalah perlahan, ia tidak kira berapa pantas sambungan Internet anda – semuanya akan perlahan kerana komputer anda tidak dapat menampung penggunaan. Jawapannya ialah melakukan penyelengaraan asas untuk memastikan komputer anda dalam keadaan yang baik seperti pembersihan cakera dan defrag, pembaikan pendaftaran, dan tugas-tugas lain seperti memantau startup items anda dan mengoptimumkan perkhidmatan Windows. Dengan cara ini anda bukan sahaja meningkatkan prestasi komputer, tetapi juga mempercepatkan sambungan internet.

Cara mempercepat internet dengan mengubah prioritas ServiceProvider- Klik Start >> Run >> ketik Regedit >> tekan Enter
- Akses HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\ServiceProvider
- Ubah nilai key dibawah ini menjadi 1


DnsPriority=1
 HostsPriority=1
 LocalPriority=1
 NetbtPriority=1

Catatan Penting :

1. Selalu upayakan melakukan backup terlebih dahulu sebelum melakukan tweaking-tweaking diatas. Proses backup bisa dilakukan dengan membuat restore point melalui Start -> All Programs -> Accecories -> System Tools -> System Restore

2. Banyak situs yang menyarankan anda menggunakan addon fasterfox untuk mempercepat koneksi internet saat browsing dengan Firefox. Saran saya..jangan menggunakan addon Fasterfox karena telah disisipi iklan popup (adware).
Facebook CommentsShowHide